mandag den 20. august 2012

Og der bolles!

.. Eller noget lignende ihvertfald.

Jeg synes lige, at mine forældres skulle forkæles lidt efter en lang arbejdsdag, så derfor bagte jeg selvfølgelig nogle boller som stod klar, da de kom hjem ;-).

Opskriften er herinde fra http://frksveske.blogspot.dk/2011/09/frk-sveskes-rustikke-gulerodsboller.html

Jeg puttede dog lidt mere revet gulerod i + mere hvedemel, da jeg synes dejen var lige klæbrig nok. Opskriften var til 10-12 boller - jeg fik 16 mindre boller ud af dejen. (De vejede ca. 72g pr. stk)

  • 1 pk. gær
  • 2 dl lunken vand
  • 2 dl skummetmælk
  • 3 tsk. salt
  • 2 spsk. olie
  • 100 g reven gulerod
  • 100 g solsikkekerner
  • 100 g groft rugmel
  • 100 g grahamsmel
  • Ca. 250 g hvedemel

1) Opløs gæren i det lune vand.
2) Tilsæt skummetmælk, salt, olie, gulerod og solsikkekerner.
3) Rør melet i lidt efter lidt
4) Stil dejen til hævning ca. 1 time.
5) Tænd ovnen på 250 grader.
6) Ælt dejen igennem på et meldrysset bord og del i 10-12(Jeg fik 16) boller.
7) Lad bollerne efterhæve på en plade med bagepapir i 15-20 min.
8) Bag bollerne ca. 8 min ved 250 grader og skru derefter ned på 200 grader i ca. 8 min.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar