søndag den 21. oktober 2012

Gifler med fyld/horn med fyld

Sidst vi var nede og besøge min farmor, fik jeg nogle gamle opskriftbøger fyldt med gamle udklip med hjem, som hun selv har siddet og samlet sammen. Jeg synes det meget sjovt, at se på gamle kageopskrifter - der blev godt nok ikke sparet på smørret! puha dada. ;-). 
- Jeg besluttede mig for, at ville lave nogle horn med fyld, da jeg nemlig lavede æblegrød den anden dag :-).

Jeg puttede tre forskelligt slags fyld i: 17 med æblegrød/æblemos, 4 med brombær og 5 med et par terner mørk chokolade. 





Ingredienser:
  • 250g smør(Jeg stoppede ved 200g ;-))
  • 500g hvedemel
  • 4 psk sukker
  • 70g gær
  • 3 dl lunken mælk
  • + fyld som kan være lige det man har lyst til :-) - I mange af de gamle opskrifter bliver der puttet marcipanmasse i som fyld. 

Fremgangsmåde:
  1. Hak smørret ud i melet
  2. Tilsæt sukker
  3. Rør gæren ud i det lunkne mælk og tilsæt det til blandingen
  4. Ælt dejen godt
  5. Rul dejen ud i to cirkler og skær dem ud i små trekanter
  6. Fyld fyldet på og rul dem sammen til små horn
  7. Læg dem på en bageplade og lad dem hæve tildækket i 25 min
  8. Pensl dem emd et sammenpisket æg eller mælk
  9. Bag hornene ved 225 grader i 10-12 min







Ingen kommentarer:

Send en kommentar