tirsdag den 17. december 2013

Ernæringshjælper


- Som overskriften så fint fortæller..
Jeg er nu uddannet ernæringshjælper efter den afsluttende eksamen i dag :-)

Det gør dog ikke den store forskel for mig, da jeg alligevel bare fortsætter som normalt, og tager de to næste år med, så jeg kan uddanne mig til ernæringsassistent. Men det er da alligevel lidt fedt, det er en slags milepæl.
Jeg har dog tænkt over at stoppe her, og så søge ind på ernæring og sundhed i Sorø, da jeg egentlig hellere vil gå i skole og lære en masse teori, end at være i praktik og arbejde i køkkener. Men det er nok en god idé, at tage denne uddannelse færdig først :-). så får jeg da det hele med fra alle vinkler!

Nu glæder jeg mig bare til juleferie på fredag!
Ååååhhh, er faktisk rigtig træt i mit lille hoved! De sidse par uger har været fyldt med kostberegninger, ernæringsberegninger, dagskoster og en helvedes masse teori om alle de råvarer jeg havde med til den praktiske prøve - desværre blev jeg slet ikke spurgt til råvarerne bag de færdige retter! Lettere skuffet .......

Men kan da fortælle jer, at blåbær indeholder mange antioxidanter, som skulle især skulle være et vidundermiddel imod kræft - desværre er det dog en myte.

Kan også fortælle jer, at nye kartofler indeholder mange flere C-vitaminer end gamle kartofler gør, da C-vitaminerne mindskes når kartoflerne opbevares. Desuden indeholder kartofler komplekse kulhydrater, og de er meget sundere end ris og pasta.

.. Eller at mandler har stort indhold af monoumættet fedt, og valnødder har stort indhold af polyumættet fedt.

 I alt skal vores daglige indtag af fedt ligge mellem 25-40 %, og 2/3 skal komme fra det umættede fedt, som er det sunde fedt.

Ej okay, vidste jo det meste i forvejen, men alligevel ..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar