fredag den 31. august 2012

Grove boller

Hjemmebagt brød og boller smager altså bare meget lækrere end det man køber, og så ved man også hvad de indeholder når man sætter tænderne i dem ;-). Disse er rigtig nemme og tager ikke mere end et par timer at lave, inkl. hævning. Disse er inde fra www.anneshyggested.blogspot.dk.
Jeg fik 16stk






Ingredienser: 

  • 50g gær
  • 50g margarine
  • 3 dl mælk
  • 1 tsk salt
  • 350g groft rugmel
  • 50 g knækkede hvedekerner 
  • ca. 350 g hvedemel
  • 1 dl havregryn til drys



Fremgangsmåde:



  1. Smuldre gæren i en skål og tilsæt vand og mælk der er lillefinger-varmt
  2. Tilsæt smeltet margarine og rør indtil blandingen er glat
  3. Rør salt, rugmel, hvedekerne og det meste af hvedemelet i dejen
  4. Lad dejen hæve tildækket i ca. 40min
  5. Tag derefter dejen ud på et meldrysset bord
  6. Del dejen i 4 portioner og del hver portion til 4 flutes/boller som sættes på en bageplade
  7. Lad bollerne efterhæve til dobbelt størrelse(Jeg gav mine 45min)
  8. Pensel derefter bollerne med mælk eller et sammenrørt æg og drys dem med havregryn
  9. Bag dem på den næstnederste rille i en forvarmet ovn på ca. 200-225 grader i ca 20-25min









Ingen kommentarer:

Send en kommentar