onsdag den 21. august 2013

Grove boller med æblemos og gulerod


Hmm. Ja, æblemos i boller? Men why not. :-). Jeg lavede æblemos den anden dag, og havde derfor en rest der skulle bruges. Så jeg brugte det i bollerne i stedet for fedtstof og surmæksprodukt. Det fungerede rigtig godt, og bollerne blev sprøde udenpå og svampede indeni.
- Jeg kan bedst lide at lave dem som brud, hvor de er kantede og placeret lidt tilfældigt på bagepladen. Jeg har brugt forskellige slags mel, - man bruger bare det man har i skabet.

Ingredienser til 9-10 stk:
  • 25 gram gær
  • 2½ dl vand(lunkent)
  • 1 tsk salt
  • ½ tsk sukker
  • 2 æg
  • 150 gram æblemos
  • 150 gram reven gulerod
  • Ca 200 gram fuldkornshvedemel, rugmel eller anden mel
  • Alm. hvedemel for resten(3-400 gram)


1. Rør gæren ud i det lunkne vand
2. Rør salt, sukker samt de to æg i blandingen
3. Tilsæt æblemos og gulerod og rør til massen er ensartet
4. Tilsæt til sidst melet lidt efter lidt(Dejen må gerne være klistret)
5. Lad dejen hæve i 1-2 timer under et klæde
6. Placér dejen i den ønskede størrelse på en bageplade beklædt med bagepapir
7. Lad dejen efterhæve i 30 min og bag dem i en forvarmet ovn ved 200 grader i 15-20 min

Ingen kommentarer:

Send en kommentar